Уводна статия


Стартираме този сайт с амбицията да публикуваме в него полезни статии, анализи и коментари в областта на икономиката, бизнеса и финансите.

Започваме с публикуване на няколко статии от Красимир Петров, които са написани в периода 2004 - 2005 година, но много точно прогнозират това, което се случва през 2009 година в световната и в частност в българската икономика.

Искаме да запознаем читателите с основните икономически тенденции, като разясним, че кризите в икономиката са закономерни явления, които успешно могат да се прогнозират и анализират по редица техни признаци. Също така се надяваме да защитим тезата, че в една икономическа криза няма нищо фатално, стига да познаваме същността на процесите, които я пораждат и начините по които можем да я избегнем или понесем по-леко.

Тук ще публикуваме статии и коментари с практическа насоченост, които да бъдат полезни на българските предприемачи при планиране на техния бизнес в краткосрочен и дългосрочен план, като им помагат да вземат най-правилните за тях решения в конкретната бизнес обстановка.

Надяваме се все повече хора да се замислят върху основните движещи сили в икономиката и да започнат да прилагат наученото в своята практика. Защото познаването на историческия опит и умението да анализираме правилно настоящата ситуация могат да ни дадат значителни предимства както в условията на икономическите кризи, които ни съпътстват, така и в икономическия подем, който по правило ги следва. Важното е да се научим да извличаме максимална печалба от всеки растеж и да понасяме минимални загуби във всяка криза.

Ако знанията, получени тук, помогнат на повече хора да спечелят в личен и професионален план, тогава нашата задача ще бъде изпълнена, защото в крайна сметка ще спечели обществото, част от което сме и ние.


От екипа на bgpuls.com


Коментари


24.09.2010 07:36:28      Петър Мирошников

Подкрепям напълно идеята за такъв сайт. Необходим е , както на специалистите, така и на другите читатели, които проявяват интерес по икономическите въпроси. Но! Когато се говори за кризи, нека да бъдем по-откровени за техния генезис! "Кризата" е инструмент за правене на пари от този, който я управлява. Нищо друго. Стар и изтъркан номер, но ... винаги минава.

На добър час!


25.09.2010 19:38:44      Николай Ботев

Идеята ви е прекрасна. Аз много се интересувам от макроикономика и за това имам един мъничък въпрос. Защо смятате, че след рецесията непременно идва възход. Ако ще има възход, не беше ли по-просто просто да няма рецесия? За съжаление анализът на световната история показва, че човечеството никога не е излизало по нормален път от дълбока депресия като днешната. Ако ви е интересно мога да ви напиша нещо по този въпрос.


11.10.2010 14:27:58      Николай Ботев

Понеже никой друг не ще да коментира значи аз имам пълното право да изкажа моите мисли по този въпрос. А именно какви са основните движещи сили в икономиката и да бъда полезен със своя опит. Ще се наложи малко въведение, защото аз не съм съгласен с твърдението, че човечеството е влизало и излизало от кризите ей тъй на лесно и безпрепятствено. За целта предлагам най-напред да уточним понятието "криза". Смятам за сега да се задоволим с определението от детските учебници по икономика, а именно:


11.10.2010 14:41:12      Николай Ботев

Криза наричаме :"НЕСЪОТВЕТСТВИЕ МЕЖДУ ПРОИЗВОДСТВО И ПОТРЕБЛЕНИЕ" точка. Тук е момента да кажа, че не съм съгласен с твърдението на една моя позната, която каза, че кризи винаги е имало. Напротив кризи има само откак е възникнало индустриалното общество. Преди това може да е имало всякакви други бедствия, но не и криза. И така - да се заемем с обяснението защо има кризи въобще. Ако на света се произвеждаше точно толкова, колкото се и потребява ние нямаше да знаем що е криза. Но понеже на света не се произвежда, колкото се потребява, а много повече и ето ти я кризата.


11.10.2010 14:57:04      Николай Ботев

Още когато човек е сътворил първата машина, той е започнал да произвежда мъничко повече, отколкото му е необходимо. И така, докато техниката в Анлия достигнала достатъчно високо ниво, че да я наречем:"Работилницата на света". Това, че първите кризи са се появили именно там не е случайно, както не е случайно, че рибите живеят във водата, а не по клоните на дърветата. Кризите и рибите могат да съществуват там, където има условия за това. Когато заработват първите индустриални центрове в света, а именно Стоктън, Дарлингтън, Манчестър, Ливърпул се появява един и един непознат дотогава за човечеството проблем - БЕЗРАБОТИЦАТА.


11.10.2010 15:14:00      Николай Ботев

И от къде ли би могъл да дойде този проблем, при положение, че индустрията разкрива толкова много работни места? После ще ви кажа. Но за сега е важно, че безработицата е факт, както е факт, че тогава осигуровки за безработица не е имало, защото до тогава никога не е имало безработица. Но безработните са хора и искат да се хранят. В този им неутолим стремеж мнозина от тях стават престъпници и затворите се препълват. И продължават да се препълват. Какво да правим с тези излишни хора? Кой знае в главата на кой лорд е хрумнало решението да ги разкарат нанякъде. Къде да ги разкарат - ами по възможност някъде далеч, например....в Австралия. Там те не само няма да харчат пари от хазната на Нейно Величество, но през свободното си време могат да отглеждат и овце.


11.10.2010 15:33:06      Николай Ботев

Защо пък овце, би се задал въпроса непросветения читател. А просветения само би се усмихнал. Защото просветения знае, че текстилната индустрия изпитва остра нужда от суровини, понеже тогава още не е имало изкуствени влакна. Така че,англичаните са закарали своите каторжници в Австралия и са им казали да произвеждат ВЪЛНА. И те са се справили толкова добре, че тогава са били построени най-бързите клипери за пренос на вълна, като Къти Сарк, Термопили, Патриарх. Ех, моята душа на ветроходец се размеква само докато пиша тези имена. Къти Сарк - 69 дни от Лондон до Сидней. Рекорд неподобрен 80 години след това. Но сега темата ни е друга. Сега има само един въпрос:"ЗАЩО".


11.10.2010 16:10:15      Николай Ботев

Ако мъничко се позамислим можем лесно да отговорим и на този въпрос. Иначе казано, ако номерът с Австралия е минал толкова гладко и блестящо, то тогава защо да не населим ОЩЕ ЕДИН КОНТИНЕНТ. Още повече, че той е съвсем наблизо. Трябва само да се прекоси Атлантика. А е и много по-голям. Там заселниците ще ги убедим да отглеждат памук. Всеки, който е чел "Чичо Томовата колиба" знае колко много памук се е отглеждал, особено в южните щати. Но Америка, колкото и да е голяма е била населена сравнително бързо. И тогава някак съвсем неочаквано настъпва THE GREAT DEPRESSION. Земята, колкото и да е кръгла се оказва, че съвсем не е безкрайна. Други места за заселване няма, а депресията си е депресия. Което значи загуби за бизнеса. Налага се, да се търси ново решение.


11.10.2010 16:36:39      Николай Ботев

Не знам в главата на кой политик с гола глава и вечна пура в устата се е хрумнала идеята, но очевидно някой е забелязал дребното човече с черни мустачки, което иска да завладява света. Но човечето има едно грандиозно предимство - то живее в Германия, която още никак не се е оправила от последствията на една голяма война, а и е жертва на една перманентна и с нищо ниобяснима хиперинфлация, при която цената на един кибрит достига няколко трилиона марки. По това време, за да отидеш при проститутка са ти били напълно достатъчни два големи куфара, пълни до горе с банкноти. Да не ти дава господ да те срещне жена ти и да те пита "Абе ти така накъде с тези куфари". Това е времето, в което на големия политик му хрумва идеята:"НИЕ НЕ МОЖЕ ЛИ ДА ГО КАЧИМЕ ТОЗИ ГЛУПАК НА ВЛАСТ". Е, има си и проблеми . Този глупак не е печелил повече от 3-4 процента на избори. Всъщност всичко това може и никога да не се е случвало и Хитлер да е дошъл на власт сам.


11.10.2010 17:03:07      Николай Ботев

Това, обаче по никакъв начин не обяснява последвалия икономически растеж на Германия, защото тя става суперсила само за 2-3 години. Ето този период в историята някак ми се губи. КАКВО СЕ Е СЛУЧИЛО ТОГАВА???. Изтребителите Месершмидт никак не са нещо, което може да се направи ей така - от днес за утре, като ширпотреба. Колкото и да мисля - няма начин Хитлер да се е справил без помощ отвън. Ее, от кого би могла да дойде тази помощ? Единствения, за когото се сещам в момента са производителите на оръжие. Но като се замисля още малко и се сещам, че в кабинета на Хенри Форд е имало огромен портрет на Хитлер. Ами да - войната да не се води само със самолети. Трябват си и автомобили, униформи, храна за войниците, горива, както и всичко останало. Всички индустрии са застъпени.


11.10.2010 17:29:04      Николай Ботев

Какво време е било само, а. Време на подем и възход. А аз тука направих една холна гарнитура преди 20 години на една комшийка и тя все ме кани да видя колко е добре все още и как щяла да искара още 20 години. Ако пита мене - ще искара и още 40 и сигурно точно такава е съдбата на всички кухни, спални и детски стаи, които съм направил до сега. То по тази логика кой от бившите ми клиенти ще си поръча пак нещо при мен? А през войната какво е било. Средният живот на един изтребител е бил цифром и словом ПЕТ ЧАСА.Е те на това му викам аз бизнес - правиш един изтребител за милиони и след 5 часа трябва да правиш нов. Само защото някой по-сръчен зенитчик е успял да свали твоето творение с патрон за 7 цента. Какво е било положението при танковете и при корабите не знам защо не ми се говори.


11.10.2010 17:44:11      Николай Ботев

Но аз май малко се увлякох. Нали темата ни беше как е излизало човечеството от кризите до сега. Ако сте прочели написаното до сега би трябвало да знаете отговора. ЧОВЕЧЕСТВОТО НИКОГА ДО СЕГА НЕ Е ИЗЛИЗАЛО ОТ КРИЗИТЕ - ТО САМО ГИ Е ЗАОБИКАЛЯЛО, ДОРИ ТОВА ЗАОБИКАЛЯНЕ ДА МУ Е СТРУВАЛО СМЪРТТА НА МИЛИОНИ ХОРА.
подпис


11.10.2010 19:12:39      Николай Ботев

Логично е след войната да е имало ГОЛЯМ СЛЕДВОЕНЕН БУМ. И как иначе - вие да не очаквате след войната да е имало Голямо Следвоенно ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ. Бавно и мъчително, с цената на огромни саможертви и десетилетия упорит труд човечеството някак успя...Всъщност човечеството се е възстановило много бързо от войната. Най-добрите години са били 1958 - 1964. След това, въпреки колосалните пробиви в областта на технологиите е започнал бавният, труден и мъчителен път надолу! И така, докато стигнем, до днешния прекрасен ден. Когато полетите до Луната са история, свръхзвуковите пътническе самолети са история.


11.10.2010 19:38:25      Николай Ботев

Добре де - историята си е история. Какъв е изхода от сегашната ситуация. Трябва ли да има трета световна война? И този път отговорът е извънредно прост. ТЕ МНОГО ПЪТИ СЕ ОПИТВАТ ДА Я ПОДПАЛЯТ. Като започнем от войната в Корея, Виетнам, войните на Израел с Египет, близкоизточните конфликти и Ирак на Садам. Опитват се, но ужасно ги е страх от мощта на оръжията за масово поразяване. Като атомната бомба е едно от най-безобидните. Далеч по-мощни са химическото и бактериологичното оръжие, а са и хилядократно по- евтини. Така, че какво можем да прогнозираме. Можем да прогнозираме, че война няма да има, но ще настъпи такава борба за мир, че жив човек няма да остане.


17.10.2010 10:06:22      Николай Ботев

А що се отнася до това ще има ли трета световна война, можем да отговорим съвсем еднозначно. Третата световна война отдавна е започнала, но ние не забелязваме това. Защото тя не се води по нашите правила - с пушки и топове. Тази война е икономическа. Всеки път, когато майка ми си купува някоя китайска глупост от магазина тя не се и замисля над въпроса, че аз чакам да получа заплатата си от този магазин със същите тези пари. и след това да си платя осигуровките, за да може тя следващия месец да ги получи отново като пенсия. А като си купи китайската глупост аз оставам без заплата, а утре нейната пенсия сигурно ще и я платят китайците, само, че не виждам как точно ще стане това. Разбира се китайците биха могли да ни победят и много по-лесно - като напускат по полето с парашути сандъци със стоки от всякаква необходимост. Дотрябва ти нещо - отиваш, разковаваш си сандъка и си взимаш. Моментално ще затворим всичките си предприятия, фирми, ферми и дори магазините и това ще ни убие много по-добре, от всякакви куршуми.


17.10.2010 10:06:40      Николай Ботев

А що се отнася до това ще има ли трета световна война, можем да отговорим съвсем еднозначно. Третата световна война отдавна е започнала, но ние не забелязваме това. Защото тя не се води по нашите правила - с пушки и топове. Тази война е икономическа. Всеки път, когато майка ми си купува някоя китайска глупост от магазина тя не се и замисля над въпроса, че аз чакам да получа заплатата си от този магазин със същите тези пари. и след това да си платя осигуровките, за да може тя следващия месец да ги получи отново като пенсия. А като си купи китайската глупост аз оставам без заплата, а утре нейната пенсия сигурно ще и я платят китайците, само, че не виждам как точно ще стане това. Разбира се китайците биха могли да ни победят и много по-лесно - като напускат по полето с парашути сандъци със стоки от всякаква необходимост. Дотрябва ти нещо - отиваш, разковаваш си сандъка и си взимаш. Моментално ще затворим всичките си предприятия, фирми, ферми и дори магазините и това ще ни убие много по-добре, от всякакви куршуми.


17.10.2010 10:34:59      Николай Ботев

Китайците са изтънчени хора и не си служат с варварски методи. Те няма да ни изпратят своите бомби и куршуми със самолети. Те ни ги продават в магазина. Така хем им излиза по-евтино, хем пък ни прибират и паричките. Защото защо са му на един умрял пари. Интересно сеща ли се някой какво правят те с нашите пари, които като пълноводна река текат към Китай. Въпрос с повишена трудност, само за макроикономисти и специалисти по кризите.


22.10.2010 19:53:30      Николай Ботев

Така си и мислех - никой не ми отговаря. Вероятно защото не знаят. А истината е толкова проста. Казано с думите на някой шоп - чуват си ги за нови. Или с други думи - не ги харчат. Защото ако ги харчеха те рано или късно щяха да се върнат пак при нас и ние нямаше и да усетим отсъствието им. Итересно, никой ли не усеща липсата на пари в обръщение в държавата ни. Една част, разбира се са в банките, които ни ги прибраха като лихви по кредитите, друга част ги украднаа, но една мнооого голяма част е в Китай.Каква е тяхната цел и какво ще правят те с нашите пари е предмет на следващата ни лекция.


28.12.2010 18:52:46      Николай Ботев

За да разберем какво ще правят китайците с парите ни първо трябва да си отговорим на един елементарен въпрос - от какво най-вече зависят заплатите ни за следващия месец? Отговорът е също толкова прост - от заплатите, които сме взели предишния. И ако нямаше изкривявания, предизвикани от умелите или неумели действия на някои финансисти това би било на 100,00% -а вярно. Иначе казано СВЕТОВНАТА ИКОНОМИКА ПРЕДСТАВЛЯВА РАЗМЯНА НА СТОКИ И УСЛУГИ, А ПАРИТЕ СЪЗДАВАТ САМО УДОБСТВО ПРИ РАЗМЯНАТА. Парите имат стойност само до толкова, доколкото с тях можеш да си КУПИШ НЕЩО. Иначе биха били безполезни, като парашут на Луната.



Име


Коментар